I dag skal vi runde et hadet, og elsket digitalt værktøj – intranettet. Og det er egentlig affødt af historien om Workplace by Facebook. – Og det er denne artikel fra forbes om Workplace det startede med.
Det er basalt set et intranet, som vi har set mange gange før, der søger at integrere de velkendte funktioner fra sociale medier, som like og kommentarer – Hvilket jeg slet ikke har noget imod – for den sociale arbejdsplads er fed, og i en stor organisation kan det helt sikkert være med til at rykke på kulturen – Det er det der med forandringer, som er så svære.
Lad os tage den teoretiske tilgang – Men forenklet
Jeg vil nemlig gerne behandle teamet gennem min teori fra mit speciale – For vi kan ikke bare købe platformen, og så bum – konsulenterne går igen, og indkasserer en stor dejlig check, og vi har et fint nyt virtuelt arkiv/vandkøler.
Men ingen mennesker, diskussioner, snak i krogene, filmklub, projektrum og andet.
Og hvorfor har vi ikke det?
Der findes helt sikkert mange intranet projekter derude, der:
- Ikke er implementeret ordentligt
- Er købt, og sat korrekt op, men medarbejderne kan ikke se hvorfor de skal bruge det, eller mangler basal træning i at bruge det.
Når det så er sagt, så kan det sagtens lade sig gøre, at integrere nye platforme og værktøjer med succes – Det kræver bare vi tager fat det rigtige sted!
Og hvor er det rigtige sted så?
Det handler om organisationer, strukturer og beslutninger. Og naturligvis det vigtigste og noget af det der var omdrejningspunktet for mit speciale; mennesker. Det handler om at lytte, undersøge, motivere og inspirere i forhold til sine interessenter, også når det kommer til et intranet. – Det kan du få lov til at læse mere om i mit speciale hvis du vil, du finder link i bunden af indlægget.
Teknologi og nye platforme er bare et redskab
Intranettet og Workplace by Facebook er et redskab.
Et redskab der kan lette vores hverdag, og her er teknologien altså et værktøj. Men vi skal have processer, organisationsprocesser og menneskerne med – har vi ikke det, så går det galt.
Vi kan ikke bare placere en ny platform, og ny teknologi direkte ned i virksomheden, og sige at den vil løse alle problemer – Slack, en platform som jeg selv elsker meget højt, kan heller ikke løse alle problemer for et team – hvis teamet ikke er med på ideen.
Kultur spiser værktøjer og strategier til morgenmad
Vi er nødt til at arbejde med kulturen, forventningerne og dermed også lytte til brugernes behov før det hjælper – og det kræver forandringer, og nedbrydning af gamle vaner eller dårlige vaner.
Det kan godt være det bliver lidt dyrere på papiret – Men er det ikke også utrolig dyrt at smide tusindvis af kroner væk på det forkromede system, der ender med at irritere og sænke effektiviteten, eller bare slet ikke virker efter hensigten?
Men Workplace by Facebook har en fordel frem for de andre platforme
Når det så er sagt, og jeg er færdig med at rante lidt over platformsforherligelse – Så glæder jeg mig til at følge med i Workplace, og hvor udbredt det bliver – For Facebook har et data grundlag, og bruger grundlag, som kan nedbryde nogle af barriererne ved deres platform – 1,71 mia. månedlige brugere, som er vant til funktionaliteten ved Facebook.
Platformen har en masse funktionaliteter vi kender fra hverdagen, som er integreret i platformen (video, chat, grupper) mm. Og det er med til at nedbryde en stor del af barrierene. Derudover så har Facebook for nyligt meddelt at de snart tilbyder en gratis version af deres intranet
Men hvis det skal fungere effektivt, skal der arbejdes med kulturen, og at det er okay at videndele internt, og bruge sin arbejdstid på lidt kollegialt chit chat. For det kan helt sikkert højne effektiviteten og arbejdsglæden med et socialt intranet – If done right.
Du kan læse meget mere om digitaliseringsprojekter og forandringer i organisationer i mit speciale.
Vil du have mere inspiration?
Så tilmeld dig min mailliste her. Jeg spammer dig ikke, og sender kun noget, når jeg synes det er værd at dele med dig.
[wysija_form id=”1″]
Leave a Reply