Den ultimative guide til linkedIn ads

close up of linkedin page on smartphone screen

For et stykke tid siden havde jeg muligheden for at undervise studerende på UCL i Odense i tre timer om LinkedIn. Det var en rigtig fed oplevelse, og det inspirerede mig til at lave denne blogpost, hvor jeg vil dele mine erfaringer og viden om LinkedIn-annoncering med dig.

Jeg har baseret hele denne blog post på al den erfaring jeg har oparbejdet fra digital annoncering de sidste snart 10 år og særligt  fra de seneste 3-4 år, efter at have annonceret for tæt på DKK 2.600.000 (ja, der står 2,6 millioner kroner) på platformen. 

LinkedIn-annoncering er et kraftfuldt værktøj til alle typer af virksomheder. Platformen har mere end 810 millioner brugere, og 65 millioner af dem har beslutningstager-positioner. Selvom organisk indhold stadig er vigtigt, kan annoncering på LinkedIn hjælpe med at øge dit indholds rækkevidde og impact.

I denne blogpost vil jeg guide dig igennem alt, hvad du behøver at vide om LinkedIn-annoncering. Fra forskellige annonceformater til målgruppedefinition og succes måling af dine kampagner. Jeg håber, at mine erfaringer vil hjælpe dig med at opnå succes med dine LinkedIn-annoncer, og opdage at platformen faktisk kan generere resultater.

Hvad er LinkedIn annoncering?

LinkedIn annoncering er en betalt reklameform, der tillader virksomheder at promovere deres indhold og budskaber overfor LinkedIn-brugere på platformen. Dette kan omfatte alt fra tekstannoncer til billed- og video annoncer eller lead-annoncer, der vises på LinkedIn-feedet eller i højre side af skærmen – Dem som du aldrig trykker på eller ser, fordi du alligevel sidder på telefonen – Men de har faktisk et formål og er ganske effektive, hvis du bruger dem rigtigt

LinkedIn annoncering giver virksomheder mulighed for at nå en professionel og målrettet målgruppe, der kan være relevante for deres produkt eller service. Det adskiller sig fra andre sociale medieplatforme, da det primært fokuserer på at nå ud til professionelle i forskellige brancher og jobfunktioner.Og det er netop styrken – De har brugt mange år på at få os til at få “5-stjernede profiler” eller 100 / 100 i opdaterede profiler, og det er ikke kun for at du skal tag edig godt ud fra rekrutteringskonsulenter 😉  – Det er lige netop dette vi kan benytte til annoncer.

Hvornår skal man bruge linkedIn annoncering?

LinkedIn annoncering kan være en effektiv måde at nå ud til en professionel målgruppe på, men det er ikke altid det rette valg for enhver virksomhed eller situation. Så hvornår er det en god ide at bruge LinkedIn annoncering?

Generelt set bør LinkedIn annoncering overvejes, når din virksomhed har brug for at nå ud til en professionel målgruppe på LinkedIn, som du for eksempel ønsker at promovere dit brand, markedsføre et produkt eller en service eller øge trafikken til dit websted, kan LinkedIn annoncering være en god måde at nå ud til en relevant målgruppe.

Når jeg kigger på LinkedIn annoncering, så ser jeg det primært som en mulighed for at skaffe nye kunder. Du har med garanti hørt om “en persona”, som man oftest bruger i markedsføring og kommunikation, når man målretter sit budskab.

Måske troede du det var dødt? Men det er det ikke helt – i dag har vi bare hældt den halvgamle vin på nye flasker og kalder det “ICP” – Eller “Ideal Customer Profile”. Det er ikke helt det samme, da en ICP er den type virksomhed, du helst vil markedsføre dig overfor, for det er din ønske kunde.

Dette kan du så krydre med data om din persona, ved at vælge brancher / industri, men også anciennitet, jobtitel, og niveau i organisationen. Samt alle mulige andre data, LinkedIn ligger inde med om os, rent professionelt.

Men det er ikke altid at LinkedIn annoncering er det bedste valg – For dine gennemsnits-ordrer, eller livstidsværdi af kunden, skal være høj nok før det giver mening.

Det er en langt dyrere platform end f.eks. Facebook, Instagram og Google ads. Jeg har tidligere hørt at den skal være over 10.000 kr, men jeg vil mene at den gerne skal være højere – Men det kommer HELT an på hvor lang kunderejsen er, og hvad formålet med din annoncering er

Jeg ved ud fra vores egne data i Umbraco at rejsen fra en kunde opdager der er et behov, til de er kunde hos os, og har et færdigt website implementeret, kan der sagtens gå over 2 år, og selve udvælgeses kommitten er større end man regner med ifølge LinkedIns research


Hvornår skal man IKKE bruge linkedIn annoncering

LinkedIn annoncering er ikke altid den bedste løsning. Hvis din målgruppe primært er b2c, skal du overveje andre platforme som Facebook, Instagram TikTok eller YouTube. Og hvis din virksomhed har et meget begrænset marketingbudget, kan du også overveje andre gratis markedsføringsmuligheder først, før du kaster dig ud i betalte annoncer. Herunder emails og godt organisk indhold på f.eks. Linkedin, eller en social selling strategi.

Tips og tricks til succesfuld LinkedIn annoncering 

Jeg havde ærlig talt tænkt mig at smide et kapitel ind her om hvordan du laver en annoncekonto og konfigurerer den bedst muligt. Men lad mig bare være ærlig. Det kan du finde RIGELIT af ude på nettet. Så her kommer i stedet mine bedste staldtips til succesfuld annoncering på LinkedIn (Som de ser ud i efteråret 2023)

Tip 1: Brug LinkedIns indbyggede retargeting muligheder

I min verden er det her den nemmeste måde at skabe gode resultater selv med et lille budget. Du kan opbygge et audience på baggrund af den %-sats brugere har set din video annonce. (25,50,75,100%)

Det er rigtig smart da det er et relativt billigt format for at nå ud til mange brugere i din ideele målgruppe. Og har de først investeret tid i din video, så er de også investeret.

Du kan også lave en målgruppe på baggrund af at de har set dine single image ads, eller besøgt din hjemmeside. Og det vil jeg anbefale du får sat i gang allerede i dag. Og så kan du jo også lave et audeince på dem der har udfyldt dine lead-ads, så du kan filterere dem fra i dine annoncer.

Tip 2: Lav look-alike-audiences

Mit tip 2 hænger meget sammen med tip 1. Men når du først har en målgruppe af brugere som er interesseret i din virksomhed, så er det også nemmere at finde lignende personer på platformen.

Uanset om det er lister, eller baseret på interaktion med dine annonceformater, så kan vi udnytte dette ved at lave look-alike-målgrupper. Med disse vil du få adgang til personer der minder om dem der allerede har udvist interesse, og således kan du nemt blive ved med at føde din marketing tragt med potentielle kunder.

Leave a Reply

%d bloggers like this: