Uden at det her skal blive en anekdote fortælling, så kommer jeg med den her overskrift lidt til at tænke på hvordan vi i den Dagli’ Brugs jeg havde mit første job i, altid synes at nogle af kunderne ikke forstod logikken i butikken, hvorfor varer stod som de gjorde, og hvorfor de egentlig generelt var irriterende – Men set i bakspejlet, så var det måske ikke deres logik den var galt med?
Jeg har samlet lidt tips til dig, hvis du VIRKELIG ikke gider lytte til dine kunders digitale krav.
Få dit website for dig selv
Er du træt af at få målbevidste brugere ind på din hjemmeside, der ved hvad de vil have, og tror på dit brand, og derfor gerne vil tilføje din organisation værdi i form af sign-up til nyhedsbrev (det er jo alligevel bare ekstra arbejde at sende de mails) Og det er da også irriterende hvis de hele tiden skal kontakte dig. I så fald har jeg et par tips i ærmet til dig.
Gør det svært at finde ud af hvem du er
Hvis du ikke bryder dig om at fremstå troværidgt, og dermed vække brugernes tillid, så er den bedste måde at fremstå utroværdig på ved at fjerne alt, der kan afsløre din virksomhed som reel. Det kan man gøre ved at gemme det et eller andet obskurt sted på din hjemmeside, eller drop helt ting som:
- Logo
- Fysiske adresse
- Telefonnummer
- Referencer til dine bedste kunder
- Awards og priser
- Billeder af dine medarbejdere
- Missionen og visionen for jeres virke
Det er jo alligevel spild af tid at lave og sætte ind på hjemmesiden?
Det er lige meget med orden, bare tingene er der et sted
Hvis du virkelig ikke gider have brugerne til at være på din side i lang tid, så få dem til at fare vild. Og hvordan gør man det? Du kan sørge for at have din webshop på et domæne for sig selv, med et lidt anderledes design, og uden integration til resten af siden.
Og så drop det der med struktur, logik, prioritering og kategorisering. Det er jo alligevel spild af tid, det skal bare ligge på din hjemmeside, fordi det skal man jo bare have i dag.
Når du laver den slags manøvrer gør du nemlig sitet mere komplekst, og dermed bliver det sværere at få et overblik over de informationer der er relevante for dem.
Den bedste og mest udbredte metode til netop at forvirre brugerne, så du kan have din hjemmeside uden alle de trælse brugere, er at opbygge hjemmesiden efter afdelingerne i din organisation, i stedet for efter hvad brugerne har behov for.
Drop det konsistente udtryk
Vil du gerne lige skrue lidt ned for troværdighedstonen, så vær inkonsistent mellem tekst og grafisk udtryk, og generelt bare gøre noget andet end det du siger. Hvis du kalder dig et webbureau med styr på de nyeste teknologier på den front, så sørg for at dit design ligner noget fra før den første IT-boble. Hvis du kalder dig innovativ, så er det også helt fint med et site der ligner noget fra forrige årtusinde. Det er smart, for så stoler kunderne ikke på hvad du siger.
Drop at få kunderne til at udføre handlinger
Det er virkelig irriterende at kunderne er nødt til at foretage diverse typer af handlinger på din hjemmeside, så de kan tilføre værdi til din organisation. Så du kan ligeså godt fjerne call-to-actions, og især dem der springer kunderne i øjnene. De kan jo være forstyrrende, så kunderne ikke kommer rundt på hele siden.
Det er også irriterende at lave links hele tiden, så kunderne kan komme rundt til relaterede interne sider, den slags skal jo også vedligeholdes.
Lad være med at bruge webanalyse og optimere dit website
Jeg har gemt den del, som kan skaffe dig et godt indblik i værdien dine kunder kan tilføre din hjemmeside. Det er jo alligevel spild af tid, at vide hvad der giver mest værdi, og vide hvor dine brugere reelt kommer fra. Der kommer jo mange besøgende til sitet, og det er jo vigtigere end at få de rigtige besøgende til at konvertere og tilføre værdi.
(Psst… Hvis du gerne vil vide en lille smule om dette emne, så besøg Googles Analytics Academy)
Hvis du har fulgt alle rådene, og det ikke virker
Hvis du har sat flueben udfor alle ovenstående råd, og du faktisk stadig har besøgende, og folk der udfører handlinger, og dermed tilfører værdi, så er det svært at se hvad du skal gøre. I så fald skulleman tro,at du arbejder i en meget konservativ branche, måske den del af mediebranchen der har med aviser at gøre?
Du kan naturligvis lade være med at opdatere det indhold du har, det er den sidste udvej, hvis du meget gerne vil undgå at få tilført værdi til din organisation via din digitale tilstedeværelse.
Du skal være velkommen til at dele dine tips til, hvordan man undgår at tjene penge på sin digitale tilstedeværelse i kommentarfeltet herunder.
Få 8 digitale tips hver uge, i 8 uger – Gratis
Hvis du derimod vil have flere råd og tips til, hvordan du kan styrke din digitale tilstedeværelse, så kan du jo overveje at tilmelde dig mit nyhedsbrev – Og lad mig sige det med det samme – Jeg spammer dig ikke, for
Leave a Reply