Sådan tracker du outbound links med Google Tag Manager

En ting er, at få brugere ind på sit website – Men de forlader det også af og til. Og det er nogle gange helt ok – Hvorfor blive hvis du fandt hvad du kom efter?

Andre gange har du selv ledt brugerne videre, via et link. Desværre kan du ikke finde noget viden på, om brugerne klikkede på et udgående link i Google Analytics – Medmindre du sætter det op i Google Tag Manager.


Og det er faktisk rigtig let – når du først har konfigureret din tag manager, og opsat google analytics. I dette indlæg skal vi igennem det følgende:

Men inden vi går i gang med opsætningen:

Hvorfor hulen skal du overhovedet tracke udgående links med Google Tag Manager?

Helt generelt, så vil vi jo altid vide mere om vores besøgendes adfærd på websitet. Og et outbound link er jo ikke nødvnedigvis skidt, særligt ikke hvis det er et link videre til en partner, eller en anden hjemmeside, som du måske ejer – Eller hvad med links til dine sociale medier?

Så ikke alle udgående links er dårlige. Punktum!

Generelt synes jeg ikke, at det samlede antal outbound link-clicks er interessant – Tilgengæld er det interessant på et blogindlæg, eller en anden landingpage, hvor det måske ligefrem er et af dine mål.

Nu har vi det på plads – Så lad os komme i gang – Denne guide er skrevet til dig, som allerede har en basis opsætning i GTM – Hvis du ikke har det, så følg min guide til opsætning af Google Tag Manager først

Trin 1: Lav en variabel i GTM definerer et link som udgående.

”I gamle dage”, var det her lavet på en lidt mere tricky måde, med en Click URL-variabel. Men i dag kommer GTM med en Auto Event Variabel, der løser det dette, med en true/false på om det er outbound – nemt!

Gå til Variables > User-defined Vairables > New og vælg så Auto-Event Variable

Herfra kalder du din nye variabel aev – is outbound link (AEV har du nok gættet står for Auto-Event Variable)
Og brug så:

Variable type: Element URL
Component Type: Is Outbound

Nu er vi faktisk klar til, at tjekke på, om et link er internt, eller eksternt.

Trin 2: Sæt en link click trigger op i GTM

Endnu en gang – per definition, så tracker GTM ikke links – Så hvis du ikke allerede har opsat link click tracking, så skal du have gjort det.
Det er heldigvis også nemt. I GTM finder du :

Triggers > Trigger COnfigraution > New > Just Links.

Herfra sætter du GTM til kun at måle på nogle links ved at vælge Some Link Clicks. og vælger din auto event fra før aev – is outbound link og sætter den til equals true.

Trin 3: Lav et tag

Nu er vi næstne allerede i mål – Vi mangler faktisk bare at samle enkeltdelene til et tag, der skyder vores event over i Google Analytics.
I Tag manager skal vi gå til Tags > Tag Configuration > Universal Analytics.
Og så laver du følgende opsætning – Bemærk dog at variablen {{Click Hostname}} ikke er indbygget i GTM – Men frygt ikke – For du kan enten bruge de variabler du selv ønsker – Eller læse hvordan du laver din egen Cick URL hostname variabel her.

På nuværende tidspunkt burde du også have en Google Analytics setting variabel i din GTM – Ellers læs min guide for begyndere til Google Tag Manager.

Trin 4: Test dit nye tag – Og udgiv det

Nu mangler vi bare lige at teste. Det gør vi med Tag Managers preview tilstand, hvorefter du burde få et lignende billede op, når du klikker på et outbound link. Jeg har fyret min analyics, og min facebook pixel allerede ved pageview. Men mit outbound Link Click blev først fyret, ved klik på et outbound link.

Den sidste ting vi bør tjekke er Google analytics real tid, og gå til events (hænderlser på dansk) – Jeg har nu et fint outbound link click til twitter.com i mine hændelser.

 

Hvis alt spiller frem til nu ja så er det bare at udgive dine ændringer til din GTM container. 

Dette var en kort gennemgang til, hvordan du sætter et simpelt outbound link event op – Personligt synes jeg det er rigtig rart at have denne form for tracking med, for det giver en lille indikation om, hvilke links eller udgange dine besøgende har – og husk – ikke alle outbound clicks er negative 🙂 

Leave a Reply

%d bloggers like this: