Kom i gang med automatiserede e-mail flows i mailchimp

Hvis du er nået hertil, så har du højst sandsynlgit allerede mailchimp sat op, og du sender også nyhedsbreve ud. Du har i hvert fald en liste, som du også sender en mail til i ny og næ – Og sikkert også mere eller mindre planlagt.

Jeg har længere nede samlet nogle tips og guides til dig, men først en intro til hvorfor du skal bruge mailchimps automatiske flows.

Få mailchimp til at lave arbejdet for dig

Men hvad nu, hvis du kunne få mailchimp til at lave bare lidt af arbejdet for dig? Det er her e-mail automation kommer ind i billedet, så du kan få taget hul på bylden med at få sat e-mailflows op.

Med en ganske enkel manøvre i mailchimp kan du nemlig få et ganske simpelt flow i gang med at arbejde for dig.

Når jeg har kvitteret med min “dyrebare” mailadresse til din liste, så er jeg klar til at få noget mere fra dig – ellers havde du ikke fået den i første omgang. Derfor bør du også holde dine subcribers varme med en række af mails 🙂

De automatiske e-mails til flows fungerer lidt anderledes end den sædvanlige mail, som du sender ud hver anden onsdag. De bliver trigget af en bestemt handling, eksempelvis køb af et bestemt produkt, når de tilmelder sig dit nyhedsbrev, eller klikker på et bestemt link.

Ud fra handlingerne kan du opsætte en række af mails, der rammer dine kunder der hvor de er i den digitale kunderejse, og du kan lære dem at kende undervejs.

Men hvorfor bruge tiden?

For det første, så har du med baggrund i data muligheden for, at skabe en tættere relation mellem dig og dine medlemmer på maillisten – Så undgår du også at modtagerne ser det som irellevant, og dermed spam.

Du kan derimod opbygge tillid til dit brand og modne dine potentielle kunder.

Med den rette indsats kan du opnå lang højere åbningsrate, fordi de data- og flowbaserede e-mails er mere relevante for læseren. Og så skal det sættes op en gang, og så arbejder, eller endda tjener penge for dig – Selv mens du er på ferie. We like 🙂

Et par simple og effektive flows du skal have sat op – allerede i dag

Velkomst e-mail flow

Dine nyeste subscribers skal naturligvis tages rigtig godt imod, og derfor er det oplagt, at lave et godt flow til dem, så de også kan lære dig og din virksomhed at kende.

Dette flow kan sættes op til at trigge når en ny subscriber tilmelder sig sit nyhedsbrev, eller en specifik liste, hvis du har flere.

Det er her du skal starte med at bygge tillid til dine nye medlemmer på listen – De har valgt at belønne dig med deres emailadresse, så nu skal de overbevises om, at det var en god ting. Uanset om der er lang eller kort vej i beslutingsprocessen, så er det her en del af rejsen starter.

Opsætning af automatisk velkomstflow i mailchimp

Der er mange måder du kan bygge velkomtflowet op på – Her er hvordan du sætter et basic flow op i mailchimp

Når du opretter den automatiske mail gør du som når du sætter en almindelig kampagne op, og vælger automated i stedet for regular – Herfra er det bare at lave en kampagne som du plejer – Bortset fra, at vi skal bruge en trigger.

 

Her har du nu dit velkomst flow, og du kan opsætte dine triggers her. Til at starte med står den til at sende mailen dagen efter en ny sibscriber kommer på listen – Det kan vi ligeså godt rette til at den sendes afsted med det samme.

 

Tryg på “rediger trigger”, og vælg delay til “immediately”. Nu er vi klar med flowet – at få lavet indhold og design er op til dig selv – Men du har vel allerede en skabelon 🙂

 

Velkomstmail hack

Ved dette mail flow bør du overveje, at indsætte en ekstra trigger, til dem der eksempelvis ikke klikker ind, og benytter sig af din rabatkode, eller henter dit whitepaper efter 3 dage.

Dette flow er en ekstra chance for at hive de personer tilbage, der har signet up, men ikke benyttet sig af tilbuddet – måske skrev de sig op i bussen, og ville vente til de kom hjem eler lignende.



Det gør vi ganske enkelt således:

Lav en ekstra trigger efter din første mail, der f.eks sendes 3 dage efter den første mail er sendt – men KUN bliver sendt, hvis enten den første mail ikke er klikket i, eller bare åbnet.

 

Sæt triggeren til link ikke klikket, eller mail ikke åbnet – Det er op til dig, og hvad din strategi er for dit flow. Men sæt den op – hvis den kan hive 2-3% tilbage der aldrig benytter sig af din rabat er den de 30 minutters arbejde værd.

 

Tilføj nu nogle flere mails til dit flow, så du har 5-6 mails i alt i flowet (eller flere, hvis det skal være avanceret). Du har sikkert allerede indhold parat du kan benytte – Slut evt dit flow af med en tidsbegrænset rabat, eller tilbud.

 

Opsæt Indholdsbaserede triggers

Et andet flow du kan overveje er, når dine læsere viser interesse for et produkt, eller et indlæg. Så kan vi nemlig opsætte automatiske flows, hvis de har klikket på noget bestemt i en kampagne.

Så hvis du skal lancere et nyt produkt, så kan du starte med at tease for det, dem der klikker sig ind til din landingpage, kan få et særskilt flow, der teaser endnu mere for produktet – På den måde kan du hjælpe dine subscribers gennem tragten.

Opsæt først den kampagne du vil lave et flow ud fra, og opsæt derefter din trigger – det kan også være dine tidligere flows du ønsker at lave det ud fra – Og indsæt det specifikke link der er tale om, de skal have klikket på, og vælg hvor mange dage efter, at kampagnen skal køre. Der er rigtig mange metoder – Det her er bare et simpelt eksempel.

Opsæt købsbaserede mailflows

Når nu dine kunder så er endt med at købe, har du fortsat mulighed for at hjælpe og fastholde dem.

Det kan være hjælp til at komme i gang, tips og tricks til at få mere ud af dit produkt, vedlighold mm. Alt hvad der kan tænkes at kunne give værdi til kunden.

Senere hen i flowet kan du introducere mersalg af relaterede produkter, der giver dig mersalg, og kunden endnu mere værdi.

Der er rigeligt med muligheder for købsbaseredeflows i mailchimp – Det kræver dog du får lavet en integration mellem din shop og mailchimp – De mest udbredte systemer har muligheden, og andre kan klare det med en udvidelse.

Denne flowtype kræver dog lidt integration med din shop, men kan til gengæld også give dig rigtig mange muligheder for flows, som kan give dig mersalg og winback af kunder der tidligere har handlet i din shop.

Der findes en lang række af muligheder for mailflows og muligheder – Det her er nogle af de nemme for at komme i gang med e-mail automatisering og flows. Mailchimp har en fuld liste over deres mailflow triggers, som du bør tjekke hvis du vil arbejde mere med flows.

 

Leave a Reply

%d bloggers like this: