Kom i gang med Google Tag Manager – En dansk guide til GTM

Du har måske hørt om Google Tag Manager (GTM) før, og har tænkt: “Jeg skal også se at komme i gang med det der, men det virker ret avanceret”.

Men hvis jeg var dig, så vil jeg give det en chance, for det er slet ikke så slemt igen, og hvis du kender bare lidt til Google analytics, og har en helt basal forståelse af, hvordan websites er bygget op, så er du allerede langt 🙂

Når du først er i gang, så vender du ikke tilbage til dengang alt tracking var hardcodet på dit website.

I denne guide kommer vi rundt om, hvad Google Tag Manager er, hvorfor du bør bruge det,, og naturligvis helt lavpraktisk, hvordan du opsætter Google Tag Manager og tilføjer en række standard tags, herunder Analytics og Facebook pixel. Vi kigger også på et par tracking muligheder, så du kan komme i gang 🙂

Hvad er Google Tag Manger?

Google Tag Manager er et værktøj, som du kan bruge til håndtere dine tags på dit website eller din app. Tag Manager kan hjælpe dig med at sende dataene videre til diverse online marketing værktøjer, du ønsker implementeret, så længe de har et script du kan implementere. Ved at bruge GTM kan du opsætte en række regler (triggers) som skyder dataene afsted, eksempelvis, page load, click, sidevisninger mm.

Selvom jeg lige har beskrevet GTM som et værktøj, så bør du faktisk se den som en værktøjskasse, hvori du så placerer dine værktøjer (Googel Ads, Google Analytics, Facebook pixel mm.)

Fordelen ved at benytte Tag Manager er, at du ganske let selv kan tilføje og fjerne nye scripts på dit nye site. Når først selve containeren og ID’et er tilføjet kan du selv nemt opsætte Google Analytics, Facebook Pixel og hvad vi ellers kan finde på. Og fordelen er, når du får et nyt script, skal du ikke vente 14. dage på en udvikler der skal implementere scriptet.

Hvorfor bruge Google Tag Manager?

Den første grund til at bruge Google Tag Manager må helt sikkert være, at det sparer dig rigtig meget tid, både hos dig selv, men også dine udviklere. For det andet, så undgår du en hel masse scripts på selve sitet.

Fordelen ved at have alle kodestumperne liggende i en container er, at du undgår at de laver en masse kald, eller laver deciderede fejl, og dermed sænker hastigheden på dit site.

Og det bedste er, at du kan bestemme hvornår det enkelte script skal køre, for det har du fuldt ud kontrol over i din container, hvor du via triggers bestemmer hvornår de skal fyres af.

Hvordan opsættes google tag manager script?

Det første vi skal have gjort er, at have en Google konto vi kan sætte vores Tag Manager konto op med. Du har sikkert allerede en konto til din Google Analytics, så den vil jeg anbefale, at du benytter. Dernæst skal du lave en Google Tag Manager konto.

 

#1 Opret din Tag Manager konto

Første gang du logger ind, vil du have et tomt oversigtsbillede. PÅ det billede vil dine GTM kontoer fremadrette blive vist. Tryk “Opret konto”. Nu kan du konfigurere din første konto

#2 Konfigurer din konto

Når du sætter din nye konto op, så er det første du skal gøre, at sætte selve kontoen op. Jeg vil anbefale, at du altid giver din konto dit virksomhedsnavn, da det gør det mere overskueligt, både for dig selv, og evt samarbejdspartnere. Sæt landet til Danmark, med mindre I har hjemme i et andet land.

#3 Konfigurer contaieren

Nu skal vi konfigurere den container vi skal bruge på vores website – Du kan også lave containere til dine apps.

Når du navngiver dine containere, så brug placeringens navn. Her er der tale om domænet for websitet. Dett tgør det lettere, hvis du har flere websites under samme virksomhed, og gør det mere overskueligt at arbejde med.

Vælg web, da det er der, vi skal indsætte vores script. og tryk create.

#4 Kopier og indsæt din container snippet.

Nu er din container klar til brug. Men før vi får noget ud af den, så skal vi have installeret den på dit website. Selve koden minder utrolig meget om et Google Analytics script, så hvis du før har installeret et sådan, så ved du næsten hvad du skal gøre. Det eneste stykke skal ind i <head> og det andet skal ind i <body>. Hvis du ikke selv ved hvordan det skal gøres, så sæt din udvikler til det, han eller hun ved præcis hvordan det skal gøres.

Når kode stykket er indsat (site wide), så er vi klar til at give den gas.

google tag manager kode snippet

WordPress plugin til Google Tag Manager

Hvis du bruger WordPress, og ikke er meget for at fedte rundt med koden selv (Og det er ok med din udvikler) så hent pluginnet GTM4WP, og installer det. Det er nemt, og giver nogle ekstra funktioner du kan definere din GTM-container på

Opsæt Google Analytics med Google Tag Manager

Noget af det første du bør gøre er, at få opsat din Google Analytics tracking via Tag manager. Da google står bag begge produkter er det rigtig nemt klaret.

 

#1 Opsæt en Google Analytics variabel

Det er hurtigt klaret at tilfæje analytics kontoen, men du kan gøre det lidt mere smart, ved at tilføje din analytics kode som en variabel, så du hurtigt og nemt kan skyde data og events over i din GA-konto.

Det gøres ganske enkelt under variabler, hvor du trykker trykker add new, eller tilføj ny under bruger definerede variabler, og udfylder som nedenfor – Men husk at bruge din egen UA-tracking kode, for ellers får du ikke mange data.

 

#2 Opsæt dit analytics tag

Nu kan du hurtigt og nemt opsætte Universal Analytics som et Tag,  da vi allerede har defineret selve variablen vi skal bruge. Gå til Tags og opret et nyt.

Du får mulighed for at vælge Universal Analytics som et tag, da Google har prædefineret dette. Opsæt dit Tag som nedenfor. Vælg din variabel fra før som Google Analytics indstillingen, så du ikke skal sidde og huske på dit analytics ID hver gang du skal bruge det.

#3 Opsæt din trigger

Det sidste vi mangler at gøre er sådan set at fortælle, hvornår Tag manager må fyre vores tag af, så den tracker, som vi er vant til. Det gøres ved at oprette en trigger. Da det er Google Analytics, så skal vi have konfigureret den til at blive fyreet af på alle sidevisninger. Her har Google på forhånd givet os en trigger.

Sæt den op som nedenfor.

Nu skulle det gerne se ud som her:

google analytics tag konfiguration

#4 Test og indsend dit Analytics tag

Hvis alt er gået vel, så er vi klar til at kunne teste dit tag. Dette kan vi klare ganske nemt. Find Preview/Se forhåndsvisning ude i oversigten på din container og tryk her. Nu skulle du gerne få et orange banner, der ligner dette:

Åbn en ny fane i browseren og tilgå dit website. Hvis alt er gået vel, så vil du nu se et lille debug vindue mens du besøger din hjemmeside – Dette er forhåndsvisningen, og her kan vi se, at både mit analytics script og min Facebook pixel er blevet fyret af.

Tag manager preview

Gem og udgiv den container ovre i Tag Manager, og besøg dit website. Tjek efter at dit tag bliver fyret af i GTM, men gå også over i realtidsvisningen af Google Analytics (på din konto uden IP-filter). Og tjek efter, at der fortsat er trafik.

HUSK, at du skal have din gamle Google Analytics kode fjernet fra dit website, hvis du allerede har en installeret, ellers får du rod i dine data!

Opsæt Facebook Pixel med Google Tag Manager

Som du så ovenfor, så har jeg også defineret min Facebook Pixel til at blive trigget på et pageview. Der er egentlig ikke den store forskel, og så semi alligevel. For Facebook har ikke ligesom Google et prædefineret tag. Men det gør ikke så meget, for det er stadig næsten lige så nemt. Vi skal i stedet bruge custom HTML.

#1 Opsæt din Facebook pixel som custom HTML-tag

Det første du gør er, at få fat i din Facebook pixelkode. Denne skal du kopiere ind i dit nyoprettede custom HTML-tag i GTM, som nedenfor

Facebook pixel i tag manager

#2 Opsæt triggeren for din Facebook pixel

SOm vi gjorde med Google Analytics scriptet tilføjer du den indbyggede trigger for pageviews på All pages.

#3 Test og publicer din Facebook pixel via tagmanager

Gem din opsætning og gå til preview mode hvis du har fået det slået fra – Husk at trykke refresh. Nu kan du verificere, om tagget bliver fyret af, som vi gjorde med Analytics scriptet.

Publicer din nye ændring, og verificer via FB-pixel helper pluginnet til chrome, at din pixel virker.

HUSK, at du skal fjerne din gamle Pixel opsætning, hvis den allerede var indsat i selve koden!

Opsæt tracking på download af filer

Nu har vi basal måling på både Facebook og Google Analytics – men kun pageviews. Så hvad med om vi fik at noget event tracking på. Hvis du nu har et whitepaper, eller en ebog liggende, så kunne det jo være meget rart, at måle på, hvor mange der henter vores filer. I eksemplet her, tager jeg udgangspunkt i, at det PDF filer vi skal tracke.

#1 Opsæt en trigger på link clicks

Det første vi skal gøre er, at definere en link click trigger, der aktiveres, når filens endelse er .pdf. Det gøres ved at bruge den indbyggede Link clicks, og sætte den til kun at trigge på link klik på URL’er der ender på .pdf. Gem din trigger med et navn du kan genkende – eksempelvis Link Click – Download PDF.

#2 Opsæt dit link click tag

Opsæt et tag der er baseret på Google Analytics. Sæt Track Type til Event, kategorien til Link Click, og action til File Download og label vælger du Click URL. På denne måde kan du se præcist hvilken PDF der er blevet hentet, særligt hvis du har flere forskellige der skal måles på. CLick URL parameteren tilskriver altså sig selv som en variabel ovre i analytics. Det sidste du gør her er, at sætte dine analytics indstillinger, så den ved specifikt hvor den skal sende dataene hen. Tilføj den trigger vi oprettede før til PDF’er.

#3 Test, publicer og verificer

Nu skal vi igen i preveiw mode og teste at vores tag fyres af ved klik på en PDF fil. Hvis det var en succes, så vil du, ved klik på linket kunne se vores nye tag blive fyret af.

Men du bør også verificere, at det virker ovre i din Google analytics konto. Gå til Real Time visningen i Google analytics og vælg Hændelser eller events, alt efter sprog indstillingerne. Hvis alt gik godt, så kan du se, at nogen har hentet din PDF (det skulle gerne være dig selv). LÆg mærke til at URL’en automatisk er tilskrevet nu.

Hvad kan vi ellers gøre med Google Tag Manager?

Når du først kommer godt og grundigt i gang med Google Tag Manager, opdager du også hurtigt, at der er tonsvis af muligheder. Du kan f.eks. måle på:

  • Scroll dybde på dit site.
  • Mailto, link click, og se hvem folk foretrækker at skrive mails til.
  • Nyhedsbrevstilmeldinger
  • Ecommerce tracking

Hvis du vil have mere hjælp og inspiration til hvordan du kommer i gang med Google Tag Manager, så kan jeg varmt anbefale følgende sider:

Simoahava

Analytics Mania

Skriv et svar