Twitter skaber relationer

Twitter er et fantastisk redskab til at skabe relationer, dele viden, og indgå i diskussioner og debatter – Det kan man også på facebook siger du? Har du oplevet en eneste debat, hvor det ikke er løbet af sporet, og endt med mudderkastning og nationen! lignenede tilstande derinde? Måske ikke, men det stikker tit af. På Twitter har jeg i hvert fald oplevet, og fulgt rigtig mange interessante debatter hvor man går efter bolden, og ikke manden.

Opsøg selv aktiviteten på Twitter

Jeg kender flere der har forsøgt at komme igang derinde, og sjovt nok ender det hver gang med “Det er kedeligt” eller “Der sker ikke noget derinde”  Og det forstår jeg skam godt, når man ikke bruger det særlig aktivt, der er ingen som gider følge en død Twitter profil. Det er ærlig talt lidt trist, at mange ser det sådan.

Jeg har sjældent oplevet et socialt medie hvor jeg har fået så meget værdi ud af det. Jeg har haft min profil siden juli 2009, men gik først for alvor i gang med at bruge mediet i 2011/2012.

Inspiration og videndeling

Der hvor det rigtig tog fart, var da jeg skrev min opgave om fodboldspillere på sociale medier, hvor jeg begyndte at kigge lidt mere og følge flere personer. Pludselig er det gået rigtig stærkt, og jeg har fået mange sjove bekendtskaber, og mødt rigtig mange fede og inspirerende mennesker.

Mit første rigtige møde med en tweep, som jeg ikke kendte i forvejen var i Sommeren 2013, hvor jeg mødte op til min første #Twodensebar, som er et meet up for folk på twitter i Odense. Der findes også andre tiltag, f.eks har de #twedagsbar i København.

På besøg hos SKAT

Derudover har jeg via Twitter været så heldig, sammen med 10-12 andre at blive inviteret forbi direktøren for SKAT til en snak om brugervenlighed i deres selvbetjeningsløsning. Det en rigtig interessant case i sig selv, at se hvad Jesper Rønnow Simonsen bruger Twitter til, især når man er direktør for en af Danmarks måske mest forhadte “virksomheder” – Og for den sags skyld også følge hvad gør SKAT via de sociale medier.

Twitter er ikke kun journalister, politikere og offentligt kendte

Men du behøver på ingen måde være kendt, eller CEO for en stor virksomhed eller organisation for at få noget ud af Twitter – For det hele starter sådan set bare med at lytte og indgå i dialog med andre – Videndeling. Jeg selv bruger min private Twitter profil på mange forskellige måder. Jeg kan både være seriøs og professionel, men jeg kan så sandelig også være useriøs og og personlig.

 

Vær en person, vær tilstede, og dyrk relationerne

Og det er i bund og grund hvad det bør dreje sig om – At være en person, og tilstede – Du skal naturligvis ikke sidde derinde hele tiden. Men et par gange om dagen hjælper dig i hvert fald godt på vej.

 

Inspiration til at komme i gang på Twitter

Jeg har her samlet et par gode artikler om hvordan man kommer i gang på Twitter – Uanset om man er CEO, politiker, journalist, kommunikaitonsmedarbejder, eller noget helt andet, så skal der nok være spændende ting at finde blandt de mange tweets på 140-tegn.

Artikel på engelsk om at komme i gang som CEO på Twitter. En god 30-dages udfordring, uanset hvem du er.

Artikel på dansk om det at være på twitter som virksomhed eller CEO. Også gode start råd og en mindre indføring i hvordan et fungerer

Hvis du vil have den aller bedste start på Twitter vil jeg klart anbefale dig at læse Leoparddrengens guide til twitter.

Skriv et svar