Hvad skal du kigge på i Google analytics?

Google analytics

Når du starter med Google analytics er det en god idé at blive fortrolig med standard rapporterne, så du kan få en indsigt i brugernes engagement og hvor trafikken kommer fra. Her får du 2 del af hvad jeg godt ville have vidst da jeg startede med webanalyse.

Vi har adgang til en helt masse data. Og når du kigger i Google analytics er det overvældende. For hvad skal man gribe fat i? Første gang jeg åbnede Google analytics gik der ikke lang tid før jeg lukkede ned igen. For jeg anede ikke hvilke af de mange data jeg skulle kigge på.

Hvis du ikke har læst mit indlæg om hvad du skal gøre med Google analytics som det første, så gør det nu inden du går videre:)

Hvis du har styr på at du får korrekt data ind, så lad os gå videre.

Basale målepunkter i Google analytics

Noget af det jeg startede med at kigge på var selvfølgelig antallet af besøgende på et website. Og det er selvfølgelig også helt fantastisk at kigge på hvor mange der kommer forbi. Især hvis du har en blog.

Jeg vil anbefale dig, at du tager Google analytics academy for at få de basale begreber og målepunkter på plads, og stoppe med at læse med her. Hvis du alligevel gerne vil læse lidt mere, så er du jo velkommen til det 🙂

De tal du ser her, er en del af standard afrapporteringen – Men hvad betyder de tal du kan finde i afrapporteringen?

  • Sessioner: dette er antallet af gange en besøgende har været aktiv på dit website. Hver besøgende tæller for en session, når e besøger din hjemmeside – MEN, en besøgende kan sagtens stå for flere sessioner.
  • Brugere: Antallet af besøgende, der har haft minimum 1 session på websitet. Tallet her viser hvor mange personer der har besøgt din hjemmeside eller webshop.
  • Sidevisninger: Det samlede antal af sider som dine besøgende har besøgt. Tallet her skal som udgangspunkt helst være højere end antallet af sessioner.
  • Sider pr. session: Det samlede gennemsnitlige antal sider der bliver vist på en session på websitet. Som udgangspunkt betyder flere sider pr session, at dine brugere er engagerede og navigerer rundt på dit site.
  • Gns sessions varighed: Gennemsnitslængden af dine sessioner. Som udgangspunkt betyder længere sessioner også mere engagerede brugere – Men lad mig bare sige det sådan her – Du kan ikke stole 100 % på det tal, da jeg har set mange muligheder for afvigelser.
  • Afvisningsprocent (bouncerate): Procentsats af besøgende som kun ser en side og forsvinder igen. En høj afvisningsprocent kan være fordi brugerne ikke finder det de kommer efter, eller måske skal du arbejde med at lede dem videre.
  • % nye sessioner: Den gennemsnitlige procentsats af første gangs besøgende på dit website. Generelt, så bør du gå efter en pæn fordeling mellem nye og tilbagevændende besøgende.

Dette er dine basale engagement tal, og det er et godt udgangspunkt, at arbejde på at hæve antallet af sessioner, brugere og tid på siden. Det du selvfølgelig ikke vil hæve er afvisningsprocenten, eller Bounce raten. Så længe din afvisningsproent holder sig under 70-80 % er det fint. Så nu skal du bare i gang med at distribuere dit indhold. For brugerne kommer ikke af sig selv 🙂

Hvor kommer dine besøgende fra?

Noget af det jeg desværre ikke var så god til i starten var at se HVOR mine brugere kom fra. Jeg havde styr på de øverste tal, men gik død i det næste. Nemlg hvor trafikken kommer fra. Og det er ret væsentligt for både blogs, din virksomhheds hjemmeside og din webshop. Du finder rapporten under “Anskaffelse” eller “Acquisition

Se hvor de besøgende kommer fra
Som standard burde du kunne se de følgende trafikkilder:

  • Direkte : Det er dem der taster din webadresse direkte ind i browseren, eller kommer via et bogmærke.
  • Organisk: Når brugerne finder in på din hjemmeside via en søgemaskine.
  • Referral: De besøgnede der kommer ind via et link fra et andet website, der har linket til dig.
  • Social: Besøgende der kommer til dit website fra sociale medier.

Der kan være andre trafikkilder, hvilket jeg vil kigge på en anden gang, da du kan gøre det endnu mere detaljeret. I første omgang er det bare vigtigt, at du har fokus på, at du har et pænt mix af hvor dine besøgende kommer fra.

Nu har du et udgangspunkt for webanalyse

Nu har du et udgangspunkt for at kigge lidt på, hvordan websitet klarer sig overordnet. Vi har stadig ikke kigget på, hvordan det skal støtte op om dine forretningsmål, men det kommer i næste indlæg. Start med at blive fortrolig med disse data, og byg så oven på. Brug 30 minutter 1 gang om ugen på at kigge på tallene, og bliv fortrolige med basal webanalyse. Og vær ikke bange for at bevæge dig lidt rundt i Google Analytics.

 

2 thoughts on “Hvad skal du kigge på i Google analytics?

Skriv et svar