Speciale, projektledelse og skandaleramte IT-systemer

Der er godt gang i skandalerne omkring IT-systemer og projekter der har fejlet. Og det er ærgerligt. Men måske er det på tide at stoppe op, evaluere og huske på hvorfor vi digitaliserede? 

Her kommer et ”post-speciale indlæg”

Har vi fejlet fordi vi ikke er gode nok til at styre projekterne?

Måske! eller også har vi glemt hvad det handler om: Mennesker.

 

Digitalisering bør have afsæt i kunder, borgere og medarbejdere

Mennesker er hvad det handler om. Bygger vi teknologier der skal spare penge for organisationen kan vi nok være ret sikre på, at dem der skal bruge det i hverdagen frygter for hvad det betyder i deres dagligdag. Du får et hint: De frygter for deres job.

Så hvis der skal implementeres IT, så skal det ikke være med hovedargumentet om, at vi kan spare 2 mio kr. i vores afdeling.

 

Under mit forsvar spurgte censor ind til, hvorfor jeg ikke har kombineret min model for dynamisk forandringsledelse med SCRUM og PRINCE2 modellerne.  jeg kan kun sige, at jeg ganske enkelt ikke har haft fokus på det under min speciale proces.

Og det virkede ganske simpelt ikke særlig fedt at måtte sige det til sit speciale forsvar – Men det var realiteten, og jeg fik snoet mig udenom ved at sige det ikke var fokus, men det er et område der kan være interessant at arbejde videre med.

 

Det giver mening at koble min model sammen med anerkendte projektledelsesværktøjer

Efter at have læst lidt mere på det, her under min ledighedsperiode, kan jeg godt se, at det ville have givet mening. Når man umiddelbart kigger på mine modeller og teori omkring modellerne for hvordan webudvikling, digitalisering og større software projekter gribes an, så kan de noget i samspil.

 

Især fordi projektledelse i digitale projekter jo netop bør handle om organisationer, strukturer og beslutninger. Og naturligvis det vigtigste og noget af det der var omdrejningspunktet for mit speciale; mennesker. Det handler om at lytte, undersøge, motivere og inspirere i forhold til sine interessenter.

beslutningsproces

Digitalisering er et redskab, ikke et mål

Digitalisering er et redskab. Et redskab der kan lette vores hverdag, og her er teknologien altså et værktøj. Men vi skal have processer, organisationsprocesser og menneskerne med – Har vi ikke det, så går det galt.

Og ja, det er sgu nok derfor PROASK og SKAT’s sagshåndteringssystemer er gået en lille smule galt.

 

Der skal ikke meget hovedregning til for at vi kan se, at det vil tage MANGE år, før de penge er tjent hjem med digitalisering.

 

Hvad er formålet med at digitalisere?

Det kommer vel egentlig i bund og grund ned til det evige spørgsmål om formålet: ”The Big Why”?

Har vi ikke formålet på plads, så bliver det nok også rigtig svært at få styr på hvordan vi skal organisere projektet, og holde tungen lige i munden, og så skal vi blive bedre til at afrapportere og analysere på hvad der gik godt og skidt. En del af min model jeg gerne vil lægge stor vægt på: Feedback og læring. Projekter og projektledelse bliver aldrig bedre hvis vi ikke evaluerer.

Skriv et svar