Hvorfor var det nu du skulle bruge Twitter?

På twitter elsker du dem. På Facebook hader du dem. Der er tale om andre mennesker. Du kender dem der er i dit Facebook feed, mens du ikke kender så mange af dem du ser i dit Twitter feed – I hvert fald ikke personligt. Dit Facebook feed er fyldt op med Clickbait, og feel good opdateringer.

 

Twitter giver dig til gengæld mulighed for at sammensætte en nyhedstrøm af højaktuelt indhold og inspiration fra mennesker over hele verden.
Jeg har skrevet en del om det før, bl.a. hvordan Twitter er med til at skabe relationer, og hvordan jeg fik et studiejob gennem en kontakt en fredag aften.

 

Et Tweet

På Twitter opererer vi med indlæg, der kaldes Tweet. De er noget mere afgrænset fra Facebooks mulighed for lange tekster, da Tweets kun kan rumme 140 tegn. Det lyder af lidt, og det kan det til tider også være – Til gengæld skærer det ind til sagens kerne. Heldigivis kan det kombineres med links, billeder eller en video, der er relateret til det du ytrer dig om.

Personligt synes jeg selv, at Facebook og Linkedin hurtigt kan blive et mudret billede, hvor jeg mister overblikket. Misforstå mig ikke. Facebook og LinkedIn er gode medier, i hver deres respektive gruppe. Da Twitter af natur er kortfattet, har man let mulighed for at følge med i 1500 menneskers tanker og liv.

 

Twitter er et hurtigt og flygtigt medie. Det betyder, at du lynhurtigt kan kommenterere på aktuelle begivenheder.

Sker der noget vildt i din branche, eller i samfundet, som du har en holdning til, eller som påvirker dig? Så kan du lynhurtigt reagere og udtrykke din mening. Nå ja, hvis dine konkurrenter er på Twitter kan du jo se om de har samme holdning – I kan måske endda danne fælles front mod noget?

Du har med garanti set det flere gange – Den danske presse benytter Twitter mere og mere til at finde kilder, og indhente information om hvad der sker. Ligeledes bliver sager ofte diskuteret på Twitter, før medierne overhovedet tager fat i dem.

 

Networking

Der ligger en stor sproglig forskel i Twitters funktioner fra Facebooks. På Twitter er man ikke venner, eller synes godt om en virksomhed eller en person. Man følger hinanden. Følger du mig, eller min arbejdsplads på Twitter vil du få alle de indlæg, som jeg skriver. Til gengæld bestemmer jeg selv, om jeg vil følge dig. På den måde er der ikke samme relation, som vi ser det på fx Facebook profilerne.

 

Det betyder også, at de fleste følger flere på Twitter end de gør på stort set alle andre medier. Lige med undtagelse af offentlige kendte stjerner, som normalt kun følger meget få, men til gengæld følges af flere hundrede tusinde.

 

Du får således lettere ved at få adgang til, og netværke med personer, potentielle kunder, samarbejdspartnere, fremtidige medarbejdere, politikere, meningsdannere etc. Folk som du i dag har meget lettere ved at række ud til end tidligere.

 

Er man på Twitter som virksomhed eller som ”repræsentant” herfra, har du god mulighed for at gå i dialog med folk på Twitter inde for samme felt, og du kan fremvise at I er aktivt tilstede.

 

Lad mig vise dig et forretningsmæssigt godt eksempel fra Oxygen, hvor jeg selv har arbejdet.

<div class=”storify”><iframe src=”//storify.com/Lektorh/horsens-kommune-viser-vejen-for-private-virksomhed/embed?header=false” width=”100%” height=”750″ frameborder=”no” allowtransparency=”true”></iframe><script src=”//storify.com/Lektorh/horsens-kommune-viser-vejen-for-private-virksomhed.js?header=false”></script><noscript>[<a href=”//storify.com/Lektorh/horsens-kommune-viser-vejen-for-private-virksomhed” target=”_blank”>View the story “Horsens kommune viser vejen for private virksomheder” on Storify</a>]</noscript></div>

 

Vi snakker om demo af et intranet. Et intranet til en kommune. Det er således ikke bare et par håndører, der er i spil her.

 

Virksomheden eller personer?

Generelt er Twitter et medie, som opfordrer til personlige relationer og dialog. De fleste foretrækker da også være dem selv på Twitter, og de fleste vælger da også, at følge personer fra virksomheder fremfor virksomhedem som helhed. Det kan give mig som følger, en bedre indsigt i hverdagen i virskomheden, eller måske specifikt i et område, hvor jeg har interesse.

Der er virksomheder derude, som har en profil, med virksomhedens logo på. Og rigtig mange gør det godt. De holder stadig den personlige tone på Twitter. SKAT er efterhånden det mest brugte eksempel på at klare sig godt på Twitter. Men de klarer det virkelig også godt – Det er noget alle har en holdning til, og er i berøring med.

 

Din identitet

Vi deler alt hvad der sker i vores privatliv via Facebook. Eller vi ser efterhånden alt hvad der er tænkeligt i privatlivet, er blevet dokumenteret, enten af den ene eller den anden. De fleste siger derfor også nej til at være venner med fremmed.

På Twitter har du bedre mulighed for at holde øje med hvad der kommer frem i strømmen. Bruger du det i professionel forstand, så er det altså med mindre risiko end fx på Facebook. Twitter giver dig således mulighed for, at have en professionel identitet, hvor du kan opbygge et netværk, med folk du endnu ikke har mødt. Twitter er et godt sted at skabe kontakten, mens LinkedIn er et godt sted at vedligeholde den.

 

Råber du højest, eller byder du ind med noget?

Det er meget let at skrive en masse reklame gøgl på de sociale medier. Men sandheden er, at det ikke virker på de digitale kanaler, som det gør i de klassiske medier. Vi vælger selv hvem vi vil følge på fx Twitter, og de fleste tager rigtig dårligt imod den slags.

 

Du skal i stedet byde ind med noget interessant. Du kan dele ud af din viden, dele et link til noget interessant indenfor jeres fagområde eller blande dig i debatten indenfor feltet. Når nogen finder det interessant vil de ofte retweete det dit tweet, og på den måde sende det videre til deres følgere. Retweets er noget af det vigtigste for dig, da det breder kendskabet ti dig, og andre får måske derfor lyst til at følge dig.

 

Nu har du så nogle af argumenterne fra mig om hvorfor du overhovedet skal være på Twitter. Jeg har tidligere skrevet lidt om hvad fx direktøren for SKAT får ud af Twitter, og hvad jeg selv har fået ud af det, blandt andet et studiejob. Så det er bare med at komme i gang.

Skriv et svar