Hvordan ansætter man sin egen chef?

Kan det lade sig gøre at ansætte sin egen chef og virksomhed? Ja, er det korte svar. Men hvordan?
Hvis du er ved dette opslag nu, så har du højst sandsynlig også læst mit jobopslag, hvor jeg eftersøger en chef og en virksomhed der vil ansætte mig. Den korte historie er, at det lykkedes og jeg har haft job i snart et år.

Du kan se et indlæg fra TV2 Fyn her, om min første dag.

Men lad os lige tage den et par skridt tilbage. Hvorfor dælen gik jeg den vej?

Her skal vi tilbage til mine første ansøgninger tilbage til slut august og start september. Jeg fik afslag på afslag, og typisk med kedelige og irriterende korte autosvar, der ikke hjælper mig videre i jobjagten.

Var det ikke autosvar, så var det manglende erfaring:

 ”Du har en rigtig spændende profil, du mangler bare lidt erfaring”

Og det er jo egentlig fair nok. Bare svært at gøre noget ved når man er nyuddannet.

Eller også tog det virksomhederne helt op til 2 måneder at give afslag! Andre gange var vi 210 ansøgere til et barselsvikariat, til en stilling i en lille flække i Jylland.

Så hvad gør man så? Aktiverer netværket?

Selvfølgelig.

Men som nyuddannet er erhvervsnetværket ikke det største i verden.  Så man sætter jo netværket til at arbejde for sig.

Nu lyder jeg måske som en der ikke vil arbejde for at få et job, men de sociale medier har nogle fantastiske egenskaber og algoritmer der kan arbejde for os.

Hvordan får man netværket til at arbejde for sig?

Man sætter sig ned og er kreativ. Vender hele jobsøgningsprocessen på hovedet og siger, hvad er min passion, gvad er mit drømmejob og min drømme virksomhed?

Herefter laver man så et stillingsopslag, der beskriver alle de ting virksomheden og den kommende chef skal leve op til. Og her skal man gerne være ligeså krævende som virksomhederne er i deres opslag. Vi ved som kommende ansatte hvad vi kan, og hvad vi vil.

Og så sætter man sig bare til at vente? Eller hvad?

Nej, man smider det på LinkedIns blogging platform ”Pulse”. På den måde er du sikret, at dit netværk får besked om din opdatering. Derudover smed jeg det af sted på Twitter med relevante hashtags. I mit tilfælde #digidk og #jobdk.

Og så venter man?

Så sørger du for at besvare de fleste kommentarer. Det er der flere gode grunde til. For det første kommer det længere ud i netværk, jo flere der får kommenteret (Sådan er det jo teknisk sat sammen på stort set alle sociale medier). Derudover anerkender du dem der investerer tid i dit opslag – Det kunne jo være din næste chef!

Lad opslaget arbejde for dig

Stille og roligt kommer opsalget altså til at arbejde for dig, og jeg behøvede ikke sidde og lede efter relevante opslåede stillinger i 14. dage.  De kom alle sammen helt automatisk til mig, enten via beskeder eller e-mail.

Smart!

Giv mig nogle tal!

Så gerne.  I skrivende stund har jeg i mit eget netværk 457 forbindelser. Det vil sige potentielt set ved jeg, at 457 personer vil få en notifikation om mit indlæg via pulse (Ret mig hvis det er forkert med notifikationer).

Men det bliver jo rigtig sjovt når vi begynder at kigge på eksponeringer og de andre sjove tal. Vi skal naturligvis ikke kun måle i reach og likes. Men lige i dette tilfælde er jeg jo interesseret i at række langt udover mit eget netværk, så det er nødvendigt at måle det tal.

Mens jeg skribler det her er opslaget på 2486 visninger. Hvilket er meget for et LinkedIn Pulse opslag, for mig i hvert fald! Derudover har det 98 likes og 12 kommentarer.

Var det de rigtige som så det?

Det bliver endda endnu sjovere når vi så ser min vækst rate for profilvisninger. Det var bl.a. en del af mit mål med opslaget:  At nå ud til så mange som muligt, og naturligvis de rigtige.

Det tyder en del også på det er, når man tænker på min uddannelsesmæssige baggrund, og hvad jeg gerne vil arbejde med.

Så på den front har opslaget naturligvis givet mig en hel masse ekstra eksponering. Men det skal jo give den reele værdi i sidste ende, som er et job.

Og gav det så nogle konkrete henvendelser?

Jeg har fået 4 henvendelser på at jeg enten skulle søge job hos en virksomhed (opslåede stillinger), eller om at komme direkte til samtale på en stilling.

Og sidst nævnte er også den kategori mit nye job ligger i. En stilling der rummer rigtig meget af det jeg vil arbejde med. Nemlig digital projektleder i Sydbanks marketing afdeling.

Jeg glæder mig rigtig meget til at komme i gang fra på mandag (d. 26/10.)

Kæmpe tak!

Der skal lyde et stort tak til alle der har udvist interesse, og den positive feedback mit opslag har fået. Og naturligvis også tak til jer der har delt mit opslag! Jeg må indrømme jeg var lidt i tvivl om, hvordan det ville blive modtaget.

Hæng i! Jobbet er derude!

Til alle derude som er på jagt efter et job vil jeg bare sige, at I skal holde modet oppe. Der er et job derude. Det gør ikke noget man er meget målbevidst og lidt alternativ i sin jobjagt.

Vi ses på twitter!

Skriv et svar