Facebook ændrer i algoritmen: Ud med clickbait

Den der styrer algoritmen har magten!

Der bliver til tider justeret på Facebooks newsfeed og algoritmerne, som styrer den. Det er sket igen, men denne gang skulle det efter sigende være mere end normalt.
Som Facebook-bruger skulle det have en positiv konsekvens for, hvad der kommer frem i vores newsfeed. Ifølge denne blogpost fra to af Facebooks softwareingeniører, arbejder Facebook løbende med kvaliteten af indholdet via brugerundersøgelser.

Der er to interessante pointer i blogposten.

For det første vil Facebook sikre sig, at tophistorierne i dit newsfeed er nogen, som du vil engagere dig i. Den nye tilføjelse er en rating af relevansen på historierne i en enkelte brugers feed  – Dermed er det historier, som du vil være tilbøjelig til at like, dele, kommentere og klikke på.

 

Clickbait bliver nedvurderet i Facebook

Men der hvor den her opdatering bliver interessant for newsfeedet er, at det vil få betydning for sider og personer, som bruger ”likehunting”, clickbait mm.

Den nye algoritme skal altså fjerne historier som ”Denne mand… Du gætter aldrig hvad der så skete” og ”Like hvis du er enig” opdateringer. Med andre ord, så er det dødsstødet for content farms og viral farms – hvis man skal tro på det Facebook har skrevet.

 

Algoritmen i praksis?

Jeg har ikke svaret på, hvordan dette skal fungere i praksis, da det skulle være baseret på deres tests. Men nogle af de faktorer der spiller ind, minder med garanti om de faktorer vi kender fra søgemaskinernes algoritmer.

Det vil altså sige tiden vi bruger på siden, gennemsnitlige pageviews på domænet, sociale faktorer som delinger osv. med garanti er faktorer der tæller med – Om end det ikke er noget nyt.

 

Så hvordan får jeg mit indhold til tops i algoritmerne?

I stedet for at tænke på at game algoritmerne i søgemaskineoptimering og sociale medier, så bør vi arbejde med at producere mindre indhold, men til gengæld indhold af højere kvalitet.

Søgemaskinerne og de sociale medier lever af brugerne, og derfor skal vi også lave indhold der glæder brugerne – hvad end det er hjælp eller underholdning. Markedsføring i en digital tidsalder har ikke quick wins, hvis det skal være effektivt og holdbart på den lange bane.

Så ud med clickbait og ind med godt kvalitetsindhold – Det er heller ikke for sjovt, at longreads vinder mere og mere frem!

Skriv et svar