Effektmåling af din digitale indsats

I sidste indlæg skrev jeg om standard rapporterne i Google Analytics. De er også rigtig gode. Men det ville jo være meget rart at vide lidt mere – Sådan mere præcist hvordan din hjemmeside eller webshop performer.

Hvis vi skal kunne forbedre websitet og vores marketing indsats på andre kanaler er det nødvendigt med data, der kigger på hvordan websitet støtter op om din strategi og dit formål. Det er her vi skal bruge KPI’er og mål.

For er der noget jeg fandt ud af, da jeg begyndte at grave lidt dybere i Google Analytics så er der ikke mål som standard. Dem skal vi selv definere.

Hvis du ikke allerede har styr på Google analytics så start med min introduktion til Google analytics

Stil spørgsmålstegn ved din digitale indsats

Men før vi kommer så langt, så er vi nødt til at finde ud af, hvad vi vil med hjemmesiden. Vi er altså nødt til at spørge hvorfor og hvad. Hvorfor har du en hjemmeside, og hvad forventer du, at få ud af det?
Du har nok en idé om det, og kan måske allerede svare på det. Men hvis ikke, så lad os gå videre.

Formålet med et website er, at understøtte nogle mål. Er du en virksomhed eller organisation, så har du nogle organisatoriske mål. Mit website har også et formål, men det får du ikke i dag.

Hvis du ikke kender formålet med websitet, eller din digitale tilstedeværelse, så er det en god idé at bruge en lille workshop på det.

Hvis du arbejder med jeres website mens vi går videre i artiklen her, så er det hurtigt overstået.
Så lad os bare komme i gang.

Første opgave: Brainstorm over dine forretningsmål og websitets formål. Det er en god idé at tage udgangspunkt i forretningsplanen, eller din virksomheds strategi. Jeg har lavet en KPI-skabelon du kan hente,  og tage udgangspunkt i

kpi-skema

Key Performance Indicators (KPI’er)

Nu har vi defineret dit websites formål – Men så langt, så godt. Du skal måle på dem.
For at du kan måle på det, så skal dine formål omsættes til et tal. Et KPI som fortæller hvordan websitet performer.

Det gode KPI er:

  • simpelt
  • Relevant
  • Rettidig
  • Kan bruges med det samme

Et KPI er altså et helt håndgribeligt tal, som er let at forstå, relevant i forhold til din hjememsides formål, giver et øjebliksbillede, og som du kan handle ud fra.

Og når vi snakker webanalyse, så er den sidste del vigtig. Hvis et KPI ikke kan få dig til at ville ændre på noget, eller styrkae det du allerede gør, så er KPI’et ubrugeligt for dig, og du skal finde et nyt J
Hvor mange KPI’er skal vi have?

Du bør ikke have mere end 3-4 KPI’er. På den måde kan du overskue hjemmesiden, og kan handle ud fra dine KPI’er.

En af de ting jeg fandt ud af, da jeg begyndte på webanalyse var, at man kunne måle på rigtig meget – Og næsten for meget.

Lad os tage en øvelse mere:
Notér et KPI til hvert formål, så du kan måle effekten.

Målværdier

Nu hvor vi har dine KPI’er på plads skal vi til at sætte målværdier på dem. For hvorår er det en succes? Målene skal vi definere ud fra din organisations formål.

Det kan være svært at find den rette målværdi. Hvis du har historik eller noget konkret fra dit forretningsområde kan du bruge dette. Hvis du ikke har det, så sæt et realistisk mål. Det kan f.eks. være antal personer der kontakter dig via kontaktformualren, eller email. Men det kan også være deciderede konverteringer i din webshop.

Når du har et mål at gå efter, så bliver det nemmere at f et overblik over hvor det går godt, og hvor det kan gå bedre.

Opgave:

Sæt en målværd på hvert KPI. Altså hvornår er  KPI’et en succes for forretningen.

Mikrokonverteringerne er væstentlige parametre

Nu hvor du har styr på KPI’erne for websitet, skal du have styr på hvilke handlinger og dele af hjemmesiden der understøtter dem.

Du skal altså til at bryde KPI’erne ned i nogle handlinger. I webanalyse kaldes det også for mikrokonverteringer.

Mikrokonverteringer støtter op om dine KP’ier, og fortæller i detaljer hvad der foregår på dit website. Hvis du ikke kan knytte en mikrokonvertering til dit KPI, så er den enten overflødig, eller måske e KPI i sig selv.

Mikrokonverteringer kan være:

  • Tilmelding til nyhedsbrev
  • Kontaktformular
  • Download af whitepapers eller brochurer
  • Osv.

Men nogle af disse handlinger kan være KPI’er – alt afhængigt af formålet med din hjemmeside.

Opgave: Skriv mulige mikrokonverteringer under hvert KPI.

Sæt dine mål op i Google Analytics.

Det er muligt at sætte langt de fleste mikrokonverterteringer og nogle KPI’er op i Google analytics. Læs hvordan du sætter dine KPI’er og mikrokonverteringer op i Google Analytics .

Næste gang kigger vi lidt nærmere på, hvordan du kan evaluere de enkelte kanaler du bruger, og kan se hvor du får mest værdi.

Skriv et svar